20 February 2015

MAKSUD GONG XI FA CAI

Gong Xi Fa Cai antara ucapan yang disebut setiap kali sambut Tahun Baru Cina.
Mungkin ramai yang tahu maksud sebenar di sebalik Gong Xi Fa Cai ini.
"Tahniah, semoga anda bertambah kaya"
Kebanyakan kuasa ekonomi di negara kita dikuasai orang cina.
ini bukan status racist..tapi saya kagum dengan sikap orang cina yang bersemangat berniaga dan sentiasa mencari peluang untuk menambah pendapatan mereka. Sifat mereka yang rajin berusaha dan mencuba apa sahaja tanpa merungut wajar kita ambil sebagai contoh,

Secara jujurnya...saya suka kaya dan teringin jadi kaya.
Gila duit mungkin ironi atau secara simboliknya.
Tapi dengan duit saya boleh bantu lebih banyak orang yang memerlukan, infakkan harta, – satu perniagaan yang tidak akan rugi. Aset ke syurga mungkin.smile emoticon
Saya latih diri saya untuk memberi daripada menerima.
Anda pula bagaimana?
Tetap selesa berada di zon E?
E=Employee adalah satu-satunya zon yang tidak akan pernah terlepas dari zon bebas kewangan.
Hidup selesa dengan kehidupan sendiri apa yang ada tak pernah salah.
Tapi kalau ada niat nak berikan orang lain kehidupan yang lebih selesa..In Shaa Allah itu lebih baik.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
FatirahMohdKasim (SID : 1066328)
013-3053527
fatirahmk@gmail.com
fatirahmohdkasim.blogspot.com
‪#‎thepowerofgiving‬
‪#‎GongXiFaCai‬

2 comments:

: Jari ohsem yang komen :